הצ’אטבוטים ומנועי תשובות מבוססי בינה מלאכותית תופסים מקום מרכזי בחיי היומיום שלנו וקידום אתרים בתוצאות בינה מלאכותית הפך למושג מפתח בעולם השיווק. יותר ויותר גולשים מדלגים על החיפוש המסורתי ומעדיפים לפנות לכלי AI כדי לקבל תשובות מידיות וממוקדות. למעשה, מעל 122 מיליון אנשים משתמשים ב-ChatGPT בכל יום, מדובר נתון מדהים שממחיש שינוי דרמטי בהרגלי החיפוש. גולשים מעדיפים לקבל מענה אישי ותכליתי, בלי לעבור בין עשרות תוצאות, פרסומות ודפי אינטרנט. לכן צמחה דיסציפלינה חדשה שנקראת AIO – אופטימיזציה לבינה מלאכותית, או במילים אחרות קידום GEO. בינה מלאכותית היא השלב הבא באבולוציית ה-SEO, ומתמקדת בהתאמת התוכן והאתר כך שמודלי שפה כמו ChatGPT, Bard/Gemini, Claude ו-Perplexity יבינו, ינתחו וימליצו על האתר שלכם כתשובה לשאלות המשתמשים.
מה מייחד קידום AI מ-SEO רגיל? כפי שכתבנו במאמר “מ- SEO ל-AIO : המדריך להבלטת האתר שלך ב-CHAT GPT” בשונה מאלגוריתם החיפוש של גוגל, שמתבסס על גורמים כמו קישורים נכנסים, מבנה אתר ומילות מפתח, מודלי שפה מבינים תוכן בצורה “אנושית” יותר. הם מנתחים שפה טבעית, הקשר בין משפטים וכוונת המשתמש. לכן, כדי להופיע בתשובות של AI, לא מספיק לבצע אופטימיזציה מסורתית, עלינו לוודא שהתוכן שלנו ברור למכונות לומדות, עשיר בהקשר ומשכנע כתשובה ישירה. במאמר זה נסקור בהרחבה כיצד הבינה המלאכותית משנה את חוקי המשחק ב-SEO וב-PPC, נכיר את מודלי ה-AI הפופולריים וכמובן, נציג טיפים מעשיים איך להופיע בצ’אט בינה מלאכותית כשלקוח פוטנציאלי שואל שאלה רלוונטית.
איך הבינה המלאכותית משפיעה על SEO ו-PPC?
אין ספק שהבינה המלאכותית מטלטלת את עולם השיווק הדיגיטלי. כבר היום גוגל משלבת תצוגות AI ישירות בדפי תוצאות. לפי מחקרים בנושא, “AI Overviews” מופיעות בכ-13% מהחיפושים, מה שמספק תשובות מהירות עוד לפני התוצאות האורגניות. כתוצאה מכך, אתרים רבים חווים ירידה בתנועה האורגנית. שיעור ההקלקות (CTR) על תוצאות אורגניות למילות מפתח כלליות צנח בכמעט 20% מאז הופעת הסיכומים של AI. למעשה, אנליסטים צופים שעד 2028 נפחי התנועה מכלי בינה מלאכותית יעברו את נפחי החיפוש המסורתיים. המשמעות ברורה, אנו ניצבים בפני שינוי פרדיגמה, ומי שלא יתאים את עצמו עלול להיעלם מהנוף.
השפעה על SEO (קידום אורגני): מצד אחד, SEO לא מת, אופטימיזציה למנועי חיפוש קלאסיים עודנה חשובה. אך מצד שני, כעת עלינו להתחרות גם על מקום בתשובות שמייצרים מודלי AI. אם פעם השאיפה הייתה להגיע למיקום הראשון בגוגל, היום השאיפה היא להיות מצוטטים על ידי הבינה המלאכותית עצמה. כבר עכשיו עסקים מדווחים על תנועה ממשית המגיעה מצ’אטבוטים. ChatGPT הפך תוך שנה למקור השני בגודלו של תנועה אורגנית לאתרי החברה ולקוחותיה. מעבר לכך, מחקר שפורסם מצביע על כך שכ-80% מהצרכנים מתייעצים בצורה כלשהי עם AI לפני רכישה, בין אם זה חיפוש קולי, צ’אטבוט או עוזרת דיגיטלית. המשמעות היא שאם התוכן שלכם לא צץ בתשובות של כלי ה-AI, אתם עלולים להיות בלתי נראים לקהל גדול. לכן, אסטרטגיית התוכן צריכה לכלול התאמה למודלי שפה תוך שימת דגש על מתן מענה ישיר, אמין ומקיף לשאלות הגולשים, יחד עם סימנים שהמודלים מזהים כסמכות ואיכות ועל כך נפרט בהמשך.
השפעה על PPC (פרסום ממומן): גם זירת הפרסום הממומן עוברת טלטלה. פאראגון פרסמו מחקר המעיד שכאשר משתמשים מקבלים תשובה ישירה בעמוד התוצאות, הם פחות נזקקים ללחוץ על מודעות. למעשה, אותן תצוגות AI בגוגל מאפשרות לבצע פעולות, “one-click conversions” ישירות מהתשובה, למשל הזמנת מוצר או שירות בלי לעבור לאתר המפרסם. המשמעות היא ירידה פוטנציאלית בחשיפות ובקליקים על מודעות טקסט רגילות. מצד שני, ענקיות החיפוש לא יוותרו על עוגת הפרסום: גוגל צפויה לשלב פרסומות בתוך תשובות ה-AI ואף להפוך אותן לחלק אינטגרלי מהתשובה. במילים אחרות, מודלים כמו SGE) Search Generative Experience) יציגו קרוב לוודאי תוכן שיווקי ממומן באופן “שיחתי”. עבור המפרסמים, זה אומר תחרות מסוג חדש, לא רק להופיע כמודעה בראש דף, אלא להשתלב באופן אורגני בתשובה של AI. כדי להיערך לכך, מפרסמים יצטרכו ליצור תוכן שיווקי בצורת שיחה, אולי לשלב פורמטים אינטראקטיביים או המלצות דינמיות בתוך סיכומי הבינה המלאכותית. בנוסף, יהיה לחץ להגביר את המוניטין והסמכות של המותג, שכן ה-AI יבחר לשלב בתשובותיו רק מקורות מהימנים ורלוונטיים באמת.
לסיכום חלק זה, הבינה המלאכותית אינה “הורגת” את SEO או PPC, אלא משנה את חוקי המשחק. על משווקים ובעלי אתרים לאמץ חשיבה חדשה, להמשיך לטפח את הנראות בגוגל ובינג, ובמקביל לאותת לבינה המלאכותית שהתוכן שלהם שווה אזכור בתשובות. בחלקים הבאים נסקור בדיוק איך עושים זאת.
מודלי ה-AI המובילים: ChatGPT, Perplexity, Gemini ו-Claude
כדי להבין איך לקדם אתר בתוצאות של בינה מלאכותית, חשוב להכיר את המודלים והפלטפורמות המרכזיות שסוחפות את הגולשים. לכל מודל אופי שונה מעט באופן שבו הוא מספק מידע, ולכן גם אסטרטגיית ה-AIO צריכה להתחשב בכך. נציג ארבעה שחקנים בולטים. ChatGPT, Claude, Gemini, Perplexity.
ChatGPT (וצ’אט מבוסס GPT בבינג)
ChatGPT מבית OpenAI הוא ללא ספק החלוץ שהביא את חיפוש התשובות השיחתיות למיינסטרים. מיליוני משתמשים נכנסים אליו מדי יום לשאול כל דבר, מידע כללי, עצות, הסברים, ואפילו המלצות על מוצרים ושירותים. לפי SimilarWeb, אתר ChatGPT מדורג במקום ה-28 בעולם מבחינת תנועה ומקבל בערך 1.4 מיליארד ביקורים בחודש. המשמעות היא שקהל עצום מחפש מידע בתוך הצ’אט במקום במנוע חיפוש רגיל. יתרה מכך, אנשים משתמשים בו כדי למצוא ולבחון חברות לפני רכישה, מגמה חדשה שבעלי עסקים חייבים לשים אליה לב.
איך ChatGPT “יודע” איזה תוכן ואתרים להמליץ?
המודל הבסיסי (GPT-4 למשל) אומן על כמויות אדירות של תוכן מהאינטרנט עד נקודת זמן מסוימת. מאמר שנכתב באתר Umbrella מדווח כי גרסת ChatGPT החינמית, למשל, מוגבלת למידע עד סוף 2021 ולא מחוברת לרשת בזמן אמת. לכן, אם התוכן שלכם נכלל בין מאגרי המידע עליהם המודל אומן יש סיכוי שיהיה לו “ידע” עליכם. עם זאת, בשנת 2024 הושקה גם גרסת ChatGPT עם חיפוש (SearchGPT), המאפשרת למודל לבצע חיפוש בזמן אמת ברשת ולשלב בתשובות מידע עדכני בצירוף ציטוטים. במצב זה, ChatGPT מתפקד בדומה למנוע חיפוש, הוא מוצא תוכן רלוונטי באתרי חדשות, בלוגים ומקורות מידע אמינים – ומשלב מהם חלקי תשובה בשיחה. כך או כך, בין אם דרך ה”זיכרון” שלו ובין אם דרך חיפוש חי, ChatGPT נוטה להמליץ על מותגים ואתרים שנתפסים אצלו כסמכותיים ואמינים.
מחקרי שיווק החלו לפצח אילו גורמים משפיעים על הסיכוי שיופיע אתר בתשובת ChatGPT. למשל, ניל פטל (מומחה שיווק ידוע) ניתח מאות תשובות של ChatGPT וגילה 6 גורמי מפתח שחוזרים בהמלצות המודל:
- כמות אזכורי המותג ברשת – ככל שהמותג או האתר שלכם מוזכר יותר ברחבי האינטרנט (במאמרים, פורומים, רשתות חברתיות), כך גדל הסיכוי שהמודל “יכיר” את השם וימליץ עליו.
- ביקורות ודירוגים חיוביים – ChatGPT מתחשב בביקורות צרכנים ודירוגי מוצרים/שירותים. מותג עם כמות גדולה של ביקורות טובות (באתר, ב-Trustpilot, בגוגל לעסק שלי וכד’) יהנה מתדמית אמינה שעוזרת בהמלצות.
- רלוונטיות מילולית – יש הלימה בין השאלה שנשאלה למילות המפתח בהמלצות. כלומר, אם בשאלת המשתמש הופיע הביטוי “הכי טוב”, סביר שהתשובה תשלוף אתרים שתוכנם מכיל “הכי טוב” בהקשר רלוונטי. חשוב שהתוכן שלכם יתייחס באופן מפורש לשאלות נפוצות של הלקוחות, בשפה טבעית.
- וותק ומוניטין – מותגים ותיקים ובעלי מוניטין נוטים להופיע יותר. לחברה ותיקה עם נוכחות רשת רבת-שנים יש יתרון על סטארטאפ חדש ולא מוכר.
- המלצות באתרי דירוג – באופן מעניין, התגלה ש-ChatGPT פעמים רבות שולף רשימות מומלצים מאתרי תוכן, “10 מכונות הקפה המובילות לשנת 2025” וכד’, גם אם לפעמים האתרים הללו מונעים משיווק שותפים ולא מאיכות אמיתית. המשמעות היא שבמידה והעסק שלכם מופיע ברשימות דירוג/השוואה בפורטלים גדולים זה עשוי לעזור.
- סמכות (Authority) – המודל בוחן את סמכות האתר: מה הדירוג שלו (Domain Authority), עד כמה הוא מוביל בתחום, ומה הנוכחות שלו ברשתות החברתיות. מותג עם עוקבים רבים ופרופיל תקשורתי גבוה יקבל עדיפות בהמלצות.
בנוסף לגורמים הללו, חשוב לזכור ש-ChatGPT שואף לתת תשובה מלאה ומועילה מתוך התוכן שכבר אומן עליו. הוא לא ישיב “לך חפש בגוגל” וינסה לספק את המידע ישירות. לכן, אתרים שמציגים תוכן עשיר ומעמיק העונה על שאלות במלואן הן בעלות סיכוי גבוה יותר שקטעים מתוכנם יופיעו בתשובה. לדוגמה, אם יש לכם מדריך מפורט בנושא מסוים, ה-AI עשוי לשלוף פסקה מתוכו כציטוט בתשובה שלו.
ולסיום סעיף זה, נזכיר שגם Bing Chat של מיקרוסופט משתמש במודל GPT-4 בשילוב חיפוש חי. כלומר, מי שמשתמש בבינג מקבל חוויית ChatGPT עם חיפוש אינטגרלי. בינג צובר פופולריות מאז שילוב GPT, ועסקים מדווחים על תנועה אורגנית ממיקרוסופט גם כן. הכללים לקידום שם דומים: להיות מקור סמכותי שהצ’אט יבחר לצטט מתוצאות החיפוש.
Perplexity AI
Perplexity הוא מעין מנוע תשובות מבוסס LLM שמשולב עם חיפוש אינטרנטי בזמן אמת. ניתן לגשת אליו דרך האתר או האפליקציה, והוא פועל כעוזר חכם: המשתמש שואל שאלה בשפה חופשית, Perplexity מבצע חיפוש מקוון, קורא את התוצאות הרלוונטיות ומחזיר תשובה תמציתית עם ציטוטי מקורות. בכך הוא משלב את הטוב משני העולמות, גם מיידיות ועיבוד שפה של AI, וגם ביסוס התשובה על תוכן מעודכן מהווב אשר כולל קישורים למקורות למי שרוצה להעמיק. רבים רואים בו “גוגל הבא” בצורה משודרגת.
הנתונים מראים ש-Perplexity צובר תאוצה מרשימה. לדברי מנכ”ל החברה, שמסר נתוני שימוש בריאיון שנערך במאי 2025, המנוע טיפל בכ-780 מיליון שאילתות חיפוש בחודש אחד, עם קצב גידול חודשי של מעל 20%. מספר המשתמשים הפעילים זינק בהתאמה והגיע לכ15-20 מיליון בחודש באותה תקופה. המשקיעים אף מעריכים ש-Perplexity יהפוך לשחקן מרכזי וייתכן שבעתיד יתקרב להיקפי הפעילות של ChatGPT. סימן מעניין נוסף הוא שאפל משלבת את Perplexity כנראה בתוך הדפדפן Safari כעוזר חיפוש מובנה, מה שעלול לערער לראשונה את הדומיננטיות של גוגל במכשירי iPhone.
כיצד נבחרות תוצאות ב-Perplexity? המערכת מסתמכת על מנוע חיפוש כדי לאתר תוכן מתאים, ואז משתמשת במודל שפה להסביר אותו. המשמעות עבורנו ברורה, כדי שהאתר שלכם יופיע בתשובת Perplexity, הוא צריך ראשית להופיע גבוה בתוצאות חיפוש רגילות עבור אותה שאילתה, או לפחות להיות מזוהה על ידי האלגוריתם כתוצאה רלוונטית מאוד. Perplexity נוטה לצטט 2-3 מקורות בתשובה טיפוסית. אם כתבתם פוסט שממש עונה לשאלה נשאלת, נניח “איך לבחור ביטוח בריאות פרטי?” ויש לו SEO חזק שממקם אותו גבוה, יש סיכוי ש-Perplexity יתקל בו וישתמש בו. בנוסף, אמינות האתר משחקת תפקיד, המנוע יעדיף לצטט אתרים מוכרים ובעלי מוניטין כמו ויקיפדיה, אתרי חדשות גדולים ובלוגים סמכותיים על פני מקורות זניחים. לכן, גם כאן איכות התוכן והסמכותיות שלכם חשובות מאוד.
נקודה חזקה לזכות Perplexity היא שקיפות המקורות. בניגוד לצ’אט GPT שעד לא מזמן לא סיפק מקורות כלל, Perplexity תמיד יראה מאיפה המידע נלקח. זה אומר שאם האתר שלכם צוטט המשתמש יראה את שם האתר ויוכל ללחוץ בכדי לקרוא עוד. עסקים כבר מדווחים על תנועה מכובדת שמגיעה מהקלקות כאלה. לכן, להיות מצוטט ב-Perplexity שווה כמעט כמו להופיע בעמוד ראשון בגוגל, ואולי אף יותר משום שהתוכן שלכם מומלץ ישירות על ידי “עוזר חכם” ולא רק מוצג כעוד לינק ברשימה.
Google Gemini, Bard/SGE
Gemini הוא הדור החדש של מודלי הבינה המלאכותית מבית גוגל, שנועד לשלב יכולות שיחה והבנת שפה מתקדמות בכל מוצרי החברה ובראשם מנוע החיפוש. למעשה, במסגרת ניסוי ה- Search Generative) SGE Experience) גוגל משלבת תשובות מבוססות Gemini ישירות מעל תוצאות החיפוש הרגילות. כך, חוויית החיפוש הופכת למשהו היברידי, גם תשובה “סינתטית” שמסכמת את המידע העיקרי, וגם קישורים להמשך קריאה. לדוגמה, חיפוש בגוגל (בגרסת SGE) אחר “מהן המכוניות ההיברידיות המומלצות” עשוי להחזיר בראש העמוד תקציר מדורג של הדגמים המובילים, עם נקודות מפתח על כל דגם וקישורים למקור המידע. מאחורי הקלעים, Gemini מנתח את התוצאות האורגניות ומפיק מהן תשובה תמציתית בשפה טבעית.
למשתמש הקצה, החוויה בגוגל עם Gemini מהירה ונוחה: במקום לסרוק ידנית 5-6 אתרים, הוא מקבל “תשובת זהב” אחת שמאגדת את העיקר מכל המקורות המובילים. זה חוסך זמן ומשפר את הדיוק, אך עבור בעלי האתרים, האתגר הוא חדש לחלוטין. כבר לא מספיק להיות תוצאה אורגנית מספר אחת, כי ייתכן שהמשתמש יקבל את התשובה ישירות מבלי להקליק. למעשה, SGE מקטין את כמות ההקלקות גם על תוצאות אורגניות וגם על מודעות. גולש עשוי לקבל את כל מה שהוא צריך בתשובת ה-AI של גוגל, וללחוץ רק אם רוצה פרטים נוספים. לכן, כדי “להופיע” בחיפושים מסוג זה, העסק שלכם צריך לדאוג שתוכן מהאתר ישולב בתוך תשובת ה-AI. איך עושים זאת?
ראשית, להיות מקור מידע אמין ומקיף. גוגל Gemini נותן עדיפות למקורות בעלי E-E-A-T גבוה, המשקפים ניסיון, מומחיות, סמכות ואמינות. אתרים של מותגים מוכרים, עם תוכן איכותי ונתוני מחבר ברורים, יזכו ליתרון. שנית, שימוש בנתונים מובנים (Structured Data) חשוב מתמיד. Gemini מסתמך על Schema כדי לזהות נתונים קריטיים ולהציגם בסיכום. למשל, אם יש לכם דף עם סקירת מוצר הכולל תגיות FAQPage או Review, ה-AI יכול למשוך משם ישירות את השאלות והתשובות או את דירוג הכוכבים ולהציגם בתשובה שלו. אתרים שמקפידים על סכמות (למתכונים, לשאלות נפוצות, למאמרים עם מחבר וכד’) יגדילו מאוד את סיכוייהם להשתלב בסיכום ה-AI. שלישית, רלוונטיות והקשר, Gemini מבין כוונת משתמש בצורה רחבה, אז דאגו שהתוכן שלכם יענה באופן ממוקד על הכוונה של החיפושים. אם שאלה נפוצה היא “איך לחסוך בחשבון החשמל בקיץ”, למשל, כתבו פוסט עם טיפים ספציפיים לכך ולא מאמר כללי על חיסכון באנרגיה.
ולבסוף, ראוי לציין שגוגל כבר הודיעה שבכוונתה לשלב פרסומות בתוך חוויית SGE. ייתכן שבעתיד נראה תשובות AI הכוללות קישורים ממומנים כחלק מהמלל, או המלצות על מוצרים ממומנים בשילוב ישיר בתוך התשובה. המשמעות עבור בעלי אתרים שעושים גם PPC היא שיהיה צורך להתאים את מודעות הטקסט לשפה “שיחתית” ואינפורמטיבית, כדי שישתלבו בטבעיות בתשובות. זה אתגר חדש, אך גם הזדמנות ליצור מודעות חדשניות. נעקוב אחרי ההתפתחויות, אך ברור ש-Gemini ו-SGE מחייבים את כולנו לחשב מסלול מחדש בכל הקשור לנראות העסק בחיפוש.
Claude (מבית Anthropic)
Claude הוא מודל שפה גדול מתוצרת חברת Anthropic, נחשב למתחרה המוביל של OpenAI. הוא פחות מוכר לציבור הרחב בהשוואה ל-ChatGPT, אך צובר תאוצה בעיקר דרך שיתופי פעולה ופלטפורמות המשלבות אותו “מאחורי הקלעים”. למשל, ישנן אפליקציות צ’אט שמשתמשות ב-Claude כדי לספק תשובות, וכלי AI שונים שנעזרו ב-API שלו כדי לענות על שאילתות מידע. מבחינת יכולות, Claude מצטיין בהבנת טקסטים ארוכים במיוחד ובמתן תשובות נרחבות. הוא אומן על כמות גדולה של תוכן עד מחצית 2022 לערך ובגרסאות מסוימות יש לו אף עדכונים מאוחרים יותר. נכון ל-2025, Anthropic גם הכריזה על כלים לשילוב Claude במוצרים עסקיים, כך שייתכן שנראה אותו כחלק ממנועי חיפוש יעודיים או עוזרים דיגיטליים של חברות. לפי דיווחים, אפל מעוניינת בשילוב Claude ובמודלים דומים בתוך ספארי ובפיצ’רים עתידיים באקוסיסטם שלה.
מה זה אומר מבחינת קידום האתר שלכם? בדומה ל-ChatGPT, אם משתמש שואל את Claude שאלה, הוא יענה מהידע הפנימי שלו. בלי יכולת חיפוש בזמן אמת (נכון ליולי 25), Claude מוגבל למידע שהוזן בו מראש. לכן, כדי שהאתר שלכם יופיע בתשובה של Claude, הוא חייב היה להיות חלק מהמידע שעליו המודל אומן. המשמעות היא שתוכן האתר היה נגיש בזמנו לזחלנים שאספו טקסט לאימון המודל. אין דרך מובטחת לוודא זאת, אבל אם האתר ותיק ובעל תוכן טקסטואלי ציבורי סביר שמודלים כמו Claude “קראו” אותו בשלב הלמידה שלהם. בנוסף, Claude, כמו שאר המודלים, יעדיף בתשובותיו להתייחס למקורות ותופעות ידועות. הוא לא ינפק רשימת אתרים בהכרח, אלא פשוט יספק תשובה מגובשת. עם זאת, אם האתר שלכם ממש בולט בתחום נישתי, למשל האתר הרשמי של איגוד מקצועי מסוים או מקור ידע יחודי, Claude עשוי להזכיר את שמו בתוך ההסבר (למשל, “לפי משרד הבריאות…” או “על פי ויקיפדיה…”).
נזכור ש-Claude משולב גם בכלים מסוימים המחוברים לרשת. למשל, ככלי העוזר של DuckDuckGo (שסייע לענות על שאלות מתוך ויקיפדיה) אם בעתיד יורחב לשאוב מידע מאתרים נוספים, אותם כללי SEO/AIO יחולו. לכן ההמלצה הכללית היא: התייחסו לכל מודל AI כאל “משתמש על” שמסוגל לקרוא את האתר שלכם ולהחליט אם להמליץ עליו. בין אם זה ChatGPT, Bard/Gemini, Claude או אחרים, כולם בסופו של דבר מעריכים תוכן איכותי, סמכותי ורלוונטי. בהמשך המאמר נתמקד כיצד לגרום למודלים הללו לאהוב את האתר שלכם ולהציג אותו בגאון בתשובות.
למה יותר אנשים מחפשים תשובות בצ’אטי AI?
לא קשה להבין מדוע גולשים מאמצים בחום את צ’אטי הבינה המלאכותית. ראשית, נוחות ופשטות, במקום לתמצת שאלה למילות מפתח ולנבור בין התוצאות, אפשר לשאול בצ’אט שאלה מורכבת בדיוק כפי שהיינו שואלים אדם ולקבל תשובה אחת ברורה. מחקר הראה כי שאילתות חיפוש בכלי AI ארוכות בהרבה מהממוצע בגוגל (כ-23 מילים לשאילתה מול 4 מילים בחיפוש רגיל) מה שמרמז שהמשתמשים מרגישים בנוח לשאול בצורה מדויקת ומפורטת, בידיעה שהמערכת תבין אותם. מעבר לכך, תשובת הצ’אט היא ממוקדת וחוסכת “רעש” מיותר, אין מודעות קופצות, אין עשרה קישורים שצריך לעבור עליהם, ואין צורך לזקק מידע מחמישה מקורות שונים, ה-AI כבר עשה זאת בשבילך. שנית, קיימת יכולת לשאול המשך שאלות ולעבור דיאלוג. אם התשובה לא ברורה, המשתמש פשוט מחדד או מבקש פירוט נוסף, והצ’אט מספק. פיצ’ר שאין במנוע חיפוש רגיל. זה יוצר תחושה של “שיחה עם מומחה” ולא חיפוש סטטי.
יתרון נוסף הוא שהצ’אט יכול להתאים אישית את התשובה. כפי שנבחן במאמר של האבספוט, ב-Bard של גוגל (שמוזן מ-Gemini) מוזכר שהמערכת תתחשב במידע אישי כשהוא זמין, היסטוריית חיפוש, מיקום ותחומי עניין כדי לתת תשובה יותר רלוונטית למשתמש. כך שני אנשים שונים יכולים לקבל תשובות שונות לאותה שאילתה, בהתאם להקשר. מבחינת הגולשים, זה אומר חוויה יותר פרסונלית ומדויקת.
גם היעדר הפרסומות הגלויות תורם לפופולריות. משתמשים קצת עייפו מבליל המודעות והתוצאות המקודמות בעמודי החיפוש המסורתיים. בצ’אט AI התשובה נראית אובייקטיבית ואותנטית יותר (גם אם מאחורי הקלעים עשויות להשתלב בו מודעות מתוחכמות בעתיד). בסקרי שביעות רצון נמצא שרבים רואים בתשובות AI “אמינות” ו”ידידותיות” יותר מקריאת מאמר גנרי. כמובן, יש כאן גם את אלמנט החדשנות, צ’אט עם AI מרגיש קצת כמו מדע בדיוני שהתגשם, ואנשים נהנים לנסות אותו בכל הזדמנות, מלשאול טריוויה ועד להתייעץ בהחלטות קנייה.
לבסוף, נציין מגמה רחבה, חיפוש קולי. העוזרות הקוליות (סירי, אלקסה, וכד’) הרגילו אותנו לדבר אל המכשירים בשאלות שלמות. כעת, עם שילוב מנועי שפה, התשובות הקוליות משתפרות ונותנות מענה אמיתי. למשל, במקום שאלקסה תגיד “הנה כמה תוצאות שמצאתי באינטרנט לשאלתך…”, היא תענה ישר תשובה עניינית. דו”חות מראים שכבר למעלה מ-70% מהמשתמשים שעושים חיפוש קולי מצפים לקבל תשובה ישירה ולא רשימת לינקים. מודלי ה-AI ממלאים בדיוק ציפייה זו.
בשורה התחתונה, אנשים מחפשים בבינה מלאכותית כי זה מהיר, יעיל ומרגיש אישי. אנו כבעלי אתרים צריכים להכיר בכך שהגולש המודרני לעיתים קרובות לא יראה בכלל את האתר שלנו, אלא ייחשף אליו דרך משפט בתשובת AI. זה מצריך שינוי חשיבה, להשקיע לא רק בלהביא את הגולש לאתר, אלא גם בלהביא את האתר אל הגולש, בדמות תשובה שנמסרת מטעמו בצ’אט החכם.
איך להופיע בתשובות של AI? טיפים לקידום האתר במודלי שפה
הגענו לשאלה המכריעה. מה עלינו לעשות כדי שאתר העסק “יופיע” בתשובות של ChatGPT, Perplexity, Gemini, Claude ודומיהם. לשמחתנו, רבות מהשיטות דומות לעקרונות SEO טובים, עם התאמות לעולם ה-AI. להלן אסטרטגיות וטיפים פרקטיים שיעזרו לכם לקדם את האתר בתוצאות של בינה מלאכותית, או במילים אחרות, לעסוק ב-Generative Engine Optimization) GEO) בצורה אפקטיבית.
- ענו על שאלות בצורה ברורה וישירה: צרו באתר תוכן שממש עונה על שאלות נפוצות של הלקוחות. למשל, כתבו פוסטים במתכונת Q&A (שאלה כתת-כותרת ותשובה מיד אחריה), הוסיפו סעיף FAQ לדפי שירות, ושקלו אפילו לכתוב את כותרות המאמרים בצורת שאלה. מודלי AI אוהבים תוכן בפורמט שיחתי זה מקל עליהם לשלוף את התשובה ישירות. אם מישהו שואל את ChatGPT “מהי החברה המומלצת לייעוץ משכנתאות?”, ומצאתם דרך לשלב באתר שלכם משפט כמו “אנו נשאלים לעיתים קרובות “מי חברת ייעוץ המשכנתאות המומלצת בישראל? והתשובה היא: …” יש סיכוי שתוכן זה יועדף ע”י המודל. במילים אחרות, כתבו כפי שהלקוחות שואלים.
- שלבו מילות מפתח “ארוכות זנב” ושפת דיבור: מחקרי חיפוש מראים ששאילתות ב-AI ארוכות ומפורטות יותר. לכן, בצעו מחקר מילות מפתח מבוסס שאלות, כפי שהמלצנו בעבר ניתן לעשות זאת בעזרת כלים כמו AnswerThePublic או Semrush לשאלות. וודאו שהתוכן שלכם כולל ביטויים ושאלות מלאות שהלקוחות שואלים. במקום כותרת גנרית כמו “טיפים למשכנתא”, העדיפו “איך לבחור משכנתא שמתאימה לכם?” או “10 טיפים מנצחים לחיסכון במשכנתא”. זה לא רק טוב ל-SEO, אלא גם מגדיל את הסיכוי שמודל שפה יבין שהתוכן שלכם עונה בדיוק על שאילתת משתמש ויבחר בו.
- הדגימו מומחיות ויצרו אמון (E-E-A-T): זכרו שהבינה המלאכותית מעדיפה להמליץ על מקורות סמכותיים. ודאו שהאתר משדר אמינות. הציגו שם כותב ותאריך עדכון בכל מאמר (מודלים מזהים זאת כקריטריון איכות), הוסיפו מידע על הניסיון וההסמכות של הכותבים (Expertise), הציגו ביקורות ועדויות לקוחות, ותחזקו עמוד “אודות” עשיר. אם אפשר, השיגו אזכורים וכתבות באתרי חדשות מוכרים, בניית מוניטין ברשת קריטית לכך שה-AI “יכיר” אתכם. מודלים כמו ChatGPT אף מתייחסים לסקירות צד-שלישי על העסק (כמו ביקורות Trustpilot וכד’), אז עודדו לקוחות מרוצים להשאיר ביקורות. ככל שהמותג שלכם יוזכר יותר במקומות אמינים, כך תבססו סמכותיות שמחלחלת למודלי ה-AI.
- השתמשו בסכמה ונתונים מובנים: כפי שציינו, Schema Markup הפך לכלי נשק סודי בקידום לתוצאות AI. הטמיעו נתוני FAQPage עבור עמודי שאלות נפוצות, סימנו תגי Article/Person כדי לקשר בין תוכן למחבר בעל מומחיות, השתמשו ב-LocalBusiness Schema עם כל פרטי העסק (אם רלוונטי), והוסיפו Review/Rating Schema למוצרים או שירותים שלכם. קוד סכימה נכון “מדבר בשפת ה-AI” ומבהיר למודל בדיוק מי אתם, על מה הדף, ומה התשובות לשאלות מרכזיות. לדוגמה, אם בדף שירות שלכם תשלבו קוד FAQ עם שאלה ותשובה, יש סיכוי גבוה יותר שצ’אט כמו Bard או Bing יוציא משם את התשובה וישלב אותה במענה למשתמש. זוהי בדיוק מהות ה-GEO (Generative Engine Optimization) – לסמן למנועי התשובה את התוכן שלכם בצורה שהם יכולים לחלץ ולצטט בקלות.
- צרו תוכן מעמיק, עשיר בנתונים וציטוטים: מודלי AI “מעריכים” תוכן שמשלב עובדות מספריות, סטטיסטיקות ומקורות. במדריך שלנו ל-AIO מודגש שתוכן עם נתונים כמותיים וציטוטים ממקורות אמינים יזכה להעדפה על פני מלל כללי. לכן, השתדלו לשלב נתונים רלוונטיים מהתחום שלכם בכל תוכן ואפילו לצרף הוכחות וקישורים. לדוגמה, אם אתם כותבים על שוק הנדל”ן, ציינו אחוזי עלייה במחירים עם הפניה למחקר. מעבר לכך שזה משדר סמכות לגולשים, מודלי AI נוטים לצטט טקסט שמכיל מספרים וסטטיסטיקות כדי לגבות את תשובתם. אל תשכחו לעדכן את הנתונים מדי פעם כדי לשמור על עדכניות. תוכן “טרי” זוכה לניקוד גבוה יותר בחיפוש AI. למשל, ChatGPT עם Browse יטה לבחור תוצאות מהשנה האחרונה.
- שפרו את המבנה והבהירות של התוכן: תוכן מאורגן היטב קל יותר לשליפה על ידי ה-AI. הקפידו על כותרות משנה (H2/H3) תמציתיות המתארות במדויק את הפסקה, חלקו מידע ברשימות תבליטים או ממוספרות כשמתאים, והוסיפו סיכומי ביניים בעת הצורך. יש עדויות שמודלים אוהבים טקסט בפורמט “נקי”, למשל, רשימות בנקודות או משפטי “לסיכום” יעבדו מעולה כי קל להם לפרסר את זה ולצטט. אם יש לכם מדריך ארוך, הוסיפו פסקת סיכום שתזקק את העיקר. כך, אם גולש מבקש מהצ’אט תקציר או יתרונות/חסרונות, המודל יוכל פשוט “להרים” את הנקודות שכתבתם. גם שימוש בטבלאות והשוואות מובנה יכול לעזור במקרים מסוימים (למשל השוואת מוצרים, מודל Bard עשוי לשלב טבלה בתשובה).
- ודאו שהאתר ניתן לסריקה על ידי בוטים של AI: רוב מודלי ה-AI למדו (או ילמדו) מהתוכן הציבורי ברשת. ודאו שאתם לא חוסמים בטעות את הבוטים הללו. למשל, OpenAI השיקה זחלן בשם GPTBot, אם תרצו שתוכן אתרכם יוכל להיכלל בעתיד באימון מודלים, הרשו לו גישה (ברירת המחדל היא שהוא לא חסום, רק אל תשימו Disallow ספציפי). אותו דבר לגבי Microsoft BingBot ו-Googlebot, שמשמשים גם את מנועי ה-AI המשולבים שלהם. בנוסף, מהירות האתר וחוויית משתמש טובה אמנם פחות משפיעות ישירות על AI (שהרי המודל לא “מחכה” לטעינת האתר כמו בן אדם), אבל הן עדיין חלק מציוני האיכות הכלליים שגוגל למשל מתחשב בהם גם בבחירת תוכן ל-SGE. בקיצור, אתר מהיר, תקין ונגיש הוא תנאי בסיס בכל מקרה.
- בנו קישורים ונוכחות ברשת (Authority): הזכרנו את חשיבות המוניטין, וכאן ה-SEO הקלאסי פוגש את ה-AIO. המשיכו בפעילות בניית קישורים איכותיים. כשאתרכם מצוטט ומקושר מאתרים מכובדים, זה מחזק את הסמכות שלו בעיני כל המערכות (גם מנועי חיפוש וגם מודלים לומדים). כתבו פוסט אורח באתר מוביל, הוציאו הודעה לתקשורת שתתפרסם באתר חדשות וכל אזכור נוסף שלכם ברשת הוא אות חיובי. כמו כן, הגבירו את הנוכחות במדיה חברתית, מודלי AI מסוימים מתייחסים לטון הכללי בשיח (sentiment) סביב מותג. אם הרבה אנשים ממליצים עליכם בטוויטר או בפורומים זה בסופו של דבר יכול לחלחל לבסיס הידע של המודל. השקיעו גם בעמוד ויקיפדיה אם הדבר אפשרי עבורכם. ויקיפדיה הוא מקור שמודלי AI מאוד “סומכים” עליו, ואם העסק או המוצר שלכם מוזכר שם, יש סיכוי שיובא בתשובה. כמובן, לא להפר את כללי ויקיפדיה אבל אם העסק מוכר מספיק, זו אופציה מעולה.
- נטרו את הנוכחות שלכם בתשובות AI והתאימו את האסטרטגיה: עולם ה-AI דינמי ומשתנה מהר. כדאי מדי פעם לבצע שאילתות ניסיון בעצמכם בצ’אטבוטים שונים כדי לראות אם ואיך אתם מוזכרים. שאלו את ChatGPT על התחום שלכם, את Bard על המוצר שלכם, או את Perplexity שאלה שלקוח היה שואל ובחנו את התשובות. אם אתם רואים שהמתחרים מוזכרים ואתם לא, נסו לנתח למה. אולי יש להם יותר תוכן בנושא מסוים, אולי הם השיגו אזכור באתר גדול. למדו מהתוצאות ושפרו בהתאם. כמו כן, ישנם כלים ייעודיים למעקב אחרי אזכורי מותג בתשובות AI (לדוגמה, Ahrefs השיקה כלי Brand Radar למעקב AI Overviews). שקלו להשתמש בהם אם אתם ארגון גדול שרוצה למדוד Share of Voice גם בזירה החדשה הזו.
חשוב להדגיש: AIO לא בא להחליף SEO, אלא להשלים אותו. המשיכו לבצע את כל פעולות ה-SEO הרגילות, מחקר מילות מפתח, אופטימיזציית On-Page, שיפור מהירות, חוויית משתמש, בניית קישורים וכו’. אלו בונים את הבסיס. על גביהם, הוסיפו את שכבת ה-AI, מחשבה על שאלות ותשובות, סימון סכמות, התאמת טון כתיבה שיחתי, והדגשת אמינות. הגישה ההוליסטית הזו היא המפתח להצלחה. כך תבטיחו שהאתר שלכם לא רק ידורג גבוה בגוגל, אלא גם יומלץ בחום על ידי הצ’אטבוטים המשמשים יותר ויותר גולשים.
איך נינג’ה מרקטינג יכולה לעזור לקבל חשיפה במנועי הבינה המלאכותית?
בנינג’ה מרקטינג, אנחנו חיים ונושמים את ההתפתחויות הללו ומתאימים עבור לקוחותינו את האסטרטגיות המנצחות. אנו מציעים מעטפת שירותי שיווק דיגיטלי חכמה הכוללת בין היתר:
- קידום אורגני (SEO) – צוות ה-SEO המנוסה שלנו יסייע לכם לשפר את הדירוג האורגני בגוגל, תוך יישום הטכניקות העדכניות ביותר (כולל AIO) כדי להביא לכם תנועה איכותית. אנו מנתחים את האתר שלכם, את המתחרים ואת מונחי החיפוש הרלוונטיים, בונים תוכנית תוכן וביצועים שתגדיל את הנוכחות שלכם גם במנועי חיפוש מסורתיים וגם במנועי AI.
- קידום ממומן בגוגל (PPC) – מומחי ה-PPC שלנו מנהלים עבורכם קמפיינים ממומנים ממוקדי תוצאות בגוגל ובשותפות החיפוש שלה. נבנה מודעות מושכות, נבצע אופטימיזציה יומית ונדאג למעקב והמרות, כך שתפיקו את המירב מכל שקל. חשוב מכך, אנו נעקוב אחר התפתחות הפרסום ב-SGE ובכלי AI ונשמור אתכם בחזית הטכנולוגיה כאשר פרסום כזה יהפוך זמין.
- קידום ממומן ברשתות חברתיות – להגיע ללקוחות בפייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וטיקטוק בעזרת מודעות ממומנות מדויקות. אנו מנהלים עבורכם את כל מסע הפרסום בסושיאל, מיצירת הקריאייטיב והטקסט, דרך פילוחי קהלים ועד אופטימיזציה לפי ביצועים. צוות הסושיאל-PPC שלנו יוודא שהמותג שלכם יבלוט בפיד של הלקוחות הרלוונטיים ביותר.
- ניהול סושיאל עסקי – בעידן שבו הנוכחות ברשת חברתית משקפת אמינות, אנחנו נדאג לרשתות החברתיות שלכם מקצה לקצה. השירות כולל בניית אסטרטגיית תוכן, ניהול עמודי פייסבוק/אינסטגרם/טיקטוק/לינקדאין, יצירת פוסטים ויזואליים ומעוררי עניין, מתן מענה לפניות גולשים וטיפוח קהילה סביב המותג. הכל תוך שמירה על הקול הייחודי שלכם והגדלת החשיפה האורגנית.
אנחנו מאמינים בשילוב כוחות. כל ערוצי השיווק הדיגיטלי פועלים יחד כדי למקסם תוצאות. צוות הנינג’ות שלנו מוכן לקחת את השיווק שלכם לשלב הבא, בעזרת הכלים והשיטות המתקדמות ביותר. צרו איתנו קשר עוד היום לייעוץ והצעת אסטרטגיה מותאמת אישית.